עולם תוספי התזונה

אבקות חלבון
ויטמינים ותוספי תזונה

 

אבקת חלבון

אבקות חלבון שונות מהוות כיום פתרון עבור מתאמנים רבים הנמצאים בתהליך של פיתוח גוף, בעוד שבעבר כמות החלבון הגדולה הנדרשת בתהליך פיתוח גוף ובניית שריר הייתה מסופקת ממקורות תזונה בלבד, כיום בשימוש באבקת חלבון התהליך הינו פשוט בהרבה. שימוש באבקות חלבון מאפשר  להגביר את צריכת החלבונים, המסייעת בהשגה ושמירה של רמות האנרגיה בין הארוחות.

ישנן אבקות חלבון שונות במרקמים שונים ובטעמים שונים, אבקות החלבון הינן ממקור מהחי או מהצומח. כאשר החלבון מופק מהחי הוא יופק ממי גבינה ( WHEY ), חלבון ביצה, או אלבומין. בעוד שחלבון מהצומח יהיה ממקור של קטניות, סויה, אפונה או דגן. חלק מאבקות החלבון מכילות גם קרניטין גלוקוזאמין, ויטמינים ומינרלים. ניתן למהול את אבקת החלבון בנוזל כגון חלב, מים או מיץ ליצירת שייק. בהתאם להרכב החלבון ומהירות הפירוק שלו למחזור הדם, המתאמן יכול לשתות את משקה החלבון לפני אימון, במהלכו, מיד לאחריו או אף כתחליף ארוחה או תוסף לארוחה. כל אלו תלויים בעצימות האימון, מיומנות המתאמן, וכמות האבקה הנצרכת. חשוב לזכור שכמות גדולה של אבקת חלבון זמן קצר לפני אימון עלולה להקשות מאוד על האימון ולגרום לתופעות לוואי שונות.

ויטמין C

ויטמין C הינו אנטיאוקסידנט הנקשר רבות בקרב אוכלוסיית המתאמנים, החשיבה היא כי בשל היותו אנטיאוקסידנט הינו מגן על הגוף מפני הסטרס החימצוני המתרחש בעת פעילות גופנית מאומצת. בנוסף הויטמין משתתף בתהליכים חיוניים שונים כגון בניה של רקמות,  חיוני בהחלמת פצעים, מסייע בספיגת ברזל, ומפחית נזקי עישון ובנוסף גורם המגן על מערכת החיסון. כמות מומלצת של צריכת ויטמין C יומית היא בין 75-90 מ”ג, אולם בקרב מתאמנים הדרישה גבוה יותר ועומדת על 500-1000 מ”ג ליום. תופעות לוואי של צריכה עודפת של ויטמין C כוללות בעיקר תסמינים גסטרואינטסטינלים, בעוד מחסור בויטמין C יגרום למחלת הצפדינה.

 

נגישות